Breek de macht

Breek de Macht is een spel waarin leerlingen ervaren wat het betekent als er geen rechtsstaat is.

Leerlingen ervaren dit door in teams te voorkomen dat alle teamleden in de gevangenis terechtkomen en 5  kenmerken van een rechtsstaat te verzamelen.

Leerlingen ervaren wat het betekent als er geen rechtsstaat is, maken kennis met de kenmerken van een rechtsstaat en ervaren dat je door gezamenlijke actie toch iets kunt bereiken in een dictatuur, maar ook dat verzet in een dictatuur veel meer risico’s met zich meebrengt dan protesteren in een rechtsstaat.

De bijbehorende filmpjes kunt u hieronder aanklikken en/of vinden en gebruiken op YouTube: Breek de Macht Dictatorfilmpjes / met ondertiteling.

Filmpje Speluitleg door de dictator / met ondertiteling

Slotfilmpjes

 

Bijlagen

14 reacties

  1. jaap schreef:

    enig idee hoe je dit spel zou kunnen spelen met weinig kinderen? Zeg minder dan 10

  2. jaap schreef:

    enig idee hoe je dit spel zou kunnen spelen met weinig kinderen? Zeg minder dan 10

  3. lilian schreef:

    In dat geval worden de teams een stuk kleiner, sommige teams zelfs met maar 1 lid, en is het spel snel afgelopen.
    Je kunt het ook met minder teams spelen. Wilt u ons laten weten hoe dat uitpakt?
    Alvast bedankt en veel succes!
    Lilian (ProDemos)

  4. Marit schreef:

    Goedemiddag,

    Graag zou ik de kaarten in kleur krijgen/bestellen. Ik kan ze echter niet vinden op jullie site? Kan u mij vertellen waar ik dit kan vinden. In die filmpjes zijn ze nl wel in kleur

  5. lilian schreef:

    Beste Marit,
    Inderdaad, goed gezien!
    We hebben destijds voor het afdrukken door docenten op scholen kaarten in zwart/wit laten maken en voor gebruik hier bij ProDemos alles in kleur. Na even zoeken heb ik de kaarten in kleur weer gevonden. Die kunt u hier nu ook downloaden. Is dit wat u bedoelde?
    Groeten en veel succes hiermee!
    Lilian Leeuwenburgh

  6. Joris Moesman schreef:

    Wat ik niet snap: Als de teams direct vijf verzetskaarten spelen, dan is het spel toch gelijk afgelopen? Dan is er altijd wel een team dat al vijf rechtsstaatkaarten heeft. Klopt dit? Ontbreekt er dan niet wat uitdaging in het spel?

  7. lilian schreef:

    De teams spelen verzetskaarten om rechtsstaatkaarten te winnen en te verzamelen. De teams hebben nog geen rechtsstaatkaarten als het spel begint, die worden tijdens het spel verzameld. Dus er is geen team dat al 5 rechtsstaatkaarten heeft. Heeft u hier iets aan?
    Groeten, Lilian Leeuwenburgh (ProDemos)

  8. lilian schreef:

    De teams spelen verzetskaarten om rechtsstaatkaarten te winnen en te verzamelen. De teams hebben nog geen rechtsstaatkaarten als het spel begint, die worden tijdens het spel verzameld. Dus er is geen team dat al 5 rechtsstaatkaarten heeft. Heeft u hier iets aan?
    Groeten, Lilian Leeuwenburgh (ProDemos)

  9. Maaike Vanden Berghe schreef:

    Beste
    Graag bedank ik jullie voor dit leerrijke/plezante spel. Ik speelde het met een groep 15-16 jarigen. De leerlingen waren erg enthousiast en leerden gemakkelijk de machtswillekeur van een dictatuur kennen. Na afloop konden ze vlot verschillende protestacties benoemen (vb. petitie of clandestiene krant opmaken, betogen, …) alsook de kenmerken van een rechtsstaat. Droge/saaie materie kwam met behulp van het spel ‘levendig’ over.
    Groetjes
    Maaike Vanden Berghe

  10. lilian schreef:

    Beste Maaike,
    Dank voor deze reactie en graag gedaan!
    Groeten, Lilian Leeuwenburgh-Stolwijk (ProDemos)

  11. Michiel Santegoeds schreef:

    Zeker een leuk spel om bijvoorbeeld met H4 te spelen.

    Er bestaat wel een gevaar dat alle groepjes in een klas ‘besluiten’ steeds een verzetskaart te spelen, wat logisch is (dan is er iets te winnen) maar wat voor het spelelement niet bevorderlijk is. Ik los dit dan op door groepjes namens de dictator ‘om te kopen’ met extra tijd op de telefoon, belofte van een snoepje etc wanneer de meerderheid toch “ik doe niet mee” speelt, zodat groepjes toch weer gaan twijfelen en het spelelement terugkeert. Het leukste is het als iedere ronde spannend is of verzet of dictator ‘wint’.

  12. lilian schreef:

    Beste Michiel,
    Bedankt voor de enthousiaste reactie en de extra speltip.
    Goed om te weten hoe je dit kunt aanpakken met een groep H4-leerlingen.
    En door dit hier te delen, kunnen andere docenten er ook weer hun voordeel mee doen.
    Nogmaals dank dus en met vriendelijke groet,
    Lilian Leeuwenburgh-Stolwijk (ProDemos)

  13. Sonja schreef:

    Zijn de kaarten en bordjes ook te koop? Als in echt speelkaarten en geen papierenversie?

    1. jelt@prodemos.nl schreef:

      Beste Sonja,
      Helaas bieden wij op dit moment vooralsnog de kaarten en bordjes niet aan in speelkaart-versie.
      Wel vinden wij dit een goed idee, dus we zullen kijken of we dit in de toekomst wellicht mogelijk kunnen maken.
      Bedankt voor de suggestie!

      Groet,
      Jelt

Laat een antwoord achter aan Joris Moesman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Filters