Rollenspel Belediging

De leerlingen gaan samen een strafrechtszaak naspelen. In deze rechtszaak is het onderwerp ‘belediging’. De leerlingen worden ingedeeld in teams die elk een rol vervullen. Leerlingen ervaren hoe een strafrechtszaak in zijn werk gaat en denken na over de vraag hoe ver de vrijheid van meningsuiting kan gaan en op welk moment dat in botsing komt met andere rechten. Hieronder kunt u downloaden:

  • De Instructie Rollenspel Belediging
  • De PowerPoint Rollenspel Belediging

Bijlagen

9 reacties

  1. Dorien schreef:

    Leuk rollenspel. Ik kan alleen de PowerPoint met de plattegrond van de rechtszaal niet vinden.

  2. lilian schreef:

    Beste Dorien,

    Dankjewel voor je reactie en wat fijn dat je het een leuk rollenspel vindt. Sorry voor de verwarring en het ontbreken van de plattegrond.
    Na je reactie hebben we de PowerPoint vernieuwd en een plattegrond van de rechtszaal toegevoegd. Wat vind je er zo van?

    Veel succes ermee!

    Met vriendelijke groet,
    Lilian Leeuwenburgh

  3. Kelly schreef:

    Hallo,

    Leuke werkvorm. Maar er lijken twee dingen niet te kloppen. Smaad is niet een feitelijk iets, het is puur het in publiekelijk twijfel brengen van iemands eer. Daarbij is godslastering in Nederland niet bij wet verboden, u geeft aan dat dit wel een strafbaar feit is. Wij mogen in Nederland verkondigen dat er geen God bestaat, je zou desnoods ook God mogen beledigen. Ook dit is onderdeel van de vrijheid van godsdienst en meningsuiting.

  4. erik schreef:

    Hallo Kelly,

    Bedankt voor je reactie en fijn om te lezen dat je het een leuke werkvorm vindt!
    Of en in hoeverre sprake is van smaad in een zaak wordt vastgesteld door de rechter. In zoverre bestaat er daarom wel de feitelijke vaststelling (en eventuele veroordeling) van een rechter.
    Het punt dat je maakt over godslastering klopt, in 2014 is het verbod op godslastering uit het wetboek van strafrecht geschrapt. We zullen dit aanpassen in de werkvorm.

    Bedankt voor je scherpe blik, daarmee help je ons enorm om onze werkvormen up-to-date te houden!

    Hartelijke groet,
    Erik ter Horst

  5. Sanne schreef:

    Hallo Prodemos,

    Ik wil jullie dringend vragen om de casus in deze werkvorm te herzien. Dit is een leuke werkvorm, waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt in de klas, maar dan wel met een andere casus.

    Ten eerste vind ik verkrachting een erg zwaar onderwerp om te behandelen in een werkvorm zoals deze waarin de focus ligt op andere leerdoelen. Ik ben er helemaal voor om seksueel geweld te bespreken in de klas, maar dan met een waarschuwing vooraf en een zorgvuldige behandeling van het onderwerp. Niet als iets dat ‘zomaar’ even langskomt tijdens een les over een ander onderwerp.

    Ten tweede, wat ik nog veel erger vind, is dat in deze casus het voorbeeld wordt gegeven van een meisje dat liegt over dat ze verkracht is (wat overigens niet eens expliciet wordt gemaakt) en waarin zíj vervolgens dader is en de jongen slachtoffer. Ik denk niet dat dit een boodschap is die leerlingen in de klas moeten horen. In iedere schoolklas zitten gemiddeld wel twee of drie kinderen die te maken hebben met seksueel geweld. De meerderheid van hen druft hier niet over te spreken. Hen (potentieel) het gevoel geven dat zij niet gelooft zullen worden, smaad verwijt kunnen worden, als dader kunnen worden gezien…. Lijkt mij allemaal een zeer slecht idee. Bovendien zijn dit boodschappen die al genoeg rondzingen in de samenleving. Op school moeten we daar voor waken en seksueel geweld op een goede, serieuze manier behandelen en benadrukken dat zij nooit, maar dan ook nóóit schuld hebben.

    Hartelijke groet,
    Sanne Walhout

  6. lilian schreef:

    Beste Sanne,
    Nogmaals dank voor uw reactie op dit rollenspel. In deze versie zit een nieuwe casus.
    Veel succes ermee in de klas en we horen graag hoe dit rollenspel bevalt!
    met vriendelijke groet,
    Lilian Leeuwenburgh (ProDemos)

  7. Brechje schreef:

    Hai, in de documenten staat nog van alles door elkaar. Bijv Bovenaan casusbeschrijving Mishandeling en daaronder Casus Belediging. Ook bij de uitleg van de rollen lijkt het of de tekst nog niet is aangepast (zie bijv slachtoffer). Hierdoor is het niet zo goed bruikbaar omdat het voor veel verwarring zorgt bij leerlingen.

    1. jelt@prodemos.nl schreef:

      Beste Brechje,

      Bedankt voor uw reactie en de scherpe blik. Deze slordigheid is er helaas doorheen geglipt.
      We gaan dit oplossen, maar dat kan even duren omdat we hierin afhankelijk zijn van onze externe vormgevingspartners.
      Mocht het onderwerp ‘mishandeling’ ook passend zijn, dan is er als alternatief het rollenspel ‘Mishandeling’.

      Rollenspel Mishandeling

      Excuses voor het ongemak.

      1. jelt@prodemos.nl schreef:

        Beste Brechje,
        Inmiddels hebben we de slordigheden zo goed als mogelijk aangepast.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Filters