Allemaal naar het stemlokaal
Korte omschrijving
In deze werkvorm ontdekken en ervaren leerlingen hoe het stemrecht zich in Nederland
heeft ontwikkeld sinds 1848; van censuskiesrecht naar algemeen kiesrecht.
De leerlingen krijgen allemaal een rol. In 6 rondes, die over verschillende momenten in de geschiedenis gaan, bepalen zij telkens of hun personage stemrecht had.
Leerdoelen
1. Leerlingen weten aan welke criteria je in verschillende perioden van de Nederlandse geschiedenis moest voldoen om stemrecht te hebben.
2. Leerlingen beseffen dat het kiesrecht van Nederlandse staatsburgers zich anders heeft ontwikkeld dan dat van oorspronkelijke bewoners van landen die in het verleden gekoloniseerd waren door Nederland.
3. Leerlingen hebben een beargumenteerde mening over stemrecht vanaf 16 jaar.
Beste Prodemos,
Ik vind dit een leuke werkvorm, maar kwam er bij de voorbereiding van mijn les achter dat de rolomschrijvingen op klein formaat maar uit 30 kaartjes bestaan. Er zijn geen kaartjes van personages onder de 18.
mvg Lieke
Beste Lieke,
Dankjewel voor je opmerkingen! Klopt. We zijn er mee bezig om deze werkvorm aan te passen voor gebruik in de klas. Ik mail je alvast de werkvorm die we nu al bij ProDemos in huis gebruiken (met 32 rollen en een personage onder de 18 jaar). Deze zal ook op de website worden toegevoegd als hij gereed is.
Hartelijke groet,
Dorothee Ramaekers
Beste Prodemos,
Ook ik wil deze werkvorm gaan gebruiken. Maar net als mijn collega Lieke hierboven zie ik dat er nog geen rollenkaartjes zijn van onder de 18 jaar.
Graag zou ik die ook graag ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Roelof Hut
Geachte heer Hut,
Als het goed is, heeft u onze mail inmiddels ontvangen. Lukt het zo?
Met vriendelijke groet,
Lilian Leeuwenburgh